Wednesday, November 20, 2013

Nilai Iman - Earth Scale

Dunia sementara, akhirat kekal..usahalah sungguh-sungguh untuk kehidupan akhirat mu.













Tuan-puan yang mulia, adakah kita sedar atau tidak sedar, bahawa dalam diri kita ada satu perkara yang sangat berharga, lebih berharga dari emas dan perak, intan, berlian, lebih berharga dari langit dan bumi?

Yaa, perkara itu ialah IMAN, beriman kepada Allah, Rasul, Malauikat, Kitab-kitab, Hari kemudian serta Qadha dan Qadha.
Iman ada 77 cabang, cabang yang paling besar sekali ialah Laailahaillallah, maksudnya yakin dengan jazam bahawa Allah adalah tuhan yang satu, dialah yang menjadikan kita, dialah pemelihara kita, dialah yang memberi rezeki kepada kita, setiap sesuatu yang terjadi semuanya dalam pengetahuannya, 50,000,000,000 juta tahun dahulu Allah sudah mengetahui bahawa apa yang anda perbuat pada pagi tadi, tengahari, dan malam nanti, dan pengetahuan Allah itu adalah azali yakni tidak dapat disukat dengan masa, kerana masa adalah makhluk yang baharu.

Apabila kita sudah benar-benar beriman kepada Allah, maka kita digelar orang-orang yang beriman seperti yang disebut dalam Al-Quran.

Dan orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah, dan orang-orang yang memberi tempat kediaman dan memberi pertolongan , mereka itulah orang-orang yang benar-benar beriman. Mereka memperoleh ampunan dan rezki  yang mulia.(Al-anfaal:74)

Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu hanyalah orang-orang yang percaya  kepada Allah dan Rasul-Nya, kemudian mereka tidak ragu-ragu dan mereka berjuang  dengan harta dan jiwa mereka pada jalan Allah. Mereka itulah orang-orang yang benar.(Al-Hujuraat:49)

BERAPAKAH NILAI IMAN?

Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada surga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa,(Ali-Imran:133)

Jika seseorang yang mati dalam keadaan beriman kepada Allah, yang imannya hanyalah sebesar zarah dalam hatinya, maka balasannya adalah surga yang luasnya tujuh lapis langit dan 7 lapis bumi, yang mana ia diibaratkan seperti 14 keping kain yang dicantumkan, maka itulah lebarnya surga itu untuk iman yang sebesar zarah. Bayangkan kalau iman sebesar sebiji epal, betapa punya besar surganya.

Oleh itu sesuatu yang berharga maka ada pencurinya, pencuri atau perosak iman adalah syaitan. Syaitan tidak mahu curi kereta, duit kita,  meskipun dia boleh buat sebab kita tak nampak mereka, tetapi mereka nampak kita. Dimana kunci disimpan mereka boleh lihat dan curi, tetapi mereka tidak mahu, mereka  cuma mahu curi iman manusia sahaja, supaya manusia terjun masuk neraka, dan tidak mencuim bau surga yang nilainya tiada taranya.

Syaitan menjanjikan  kamu dengan kemiskinan dan menyuruh kamu berbuat kejahatan ; sedang Allah menjadikan untukmu ampunan daripada-Nya dan karunia . Dan Allah Maha Luas  lagi Maha Mengatahui.(Al-Baqarah:268)

Barangsiapa yang berpaling dari pengajaran Tuhan Yang Maha Pemurah , kami adakan baginya syaitan  maka syaitan itulah yang menjadi teman yang selalu menyertainya.(Az-Zukhruf:36)


Kedudukan semua planet-planet dan bintang-bintang semuanya berada dibawah lingkungan langit pertama. Bertapa besarnya langit pertama. Besar lagi langit yang kedua dan seterusnya hingga ketujuh.

Maka Dia menjadikannya tujuh langit dalam dua masa. Dia mewahyukan pada tiap-tiap langit urusannya. Dan Kami hiasi langit yang dekat dengan bintang-bintang yang cemerlang dan Kami memeliharanya dengan sebaik-baiknya. Demikianlah ketentuan Yang Maha Perkasa lagi Maha Mengetahui.(Fushshilat:12)

Oleh itu peliharalah iman masing-masing, kalau nak mati, matilah dalam beriman. Kalau nak iman yang yang besar maka berjuanglah dijalan Allah untuk mempertahankan, menegakan dan memperjuangkan Kalimah Allah dimuka bumi. (Dakwah cara nabi)

Allah menganugerahkan al hikmah  kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Dan barangsiapa yang dianugerahi hikmah, ia benar-benar telah dianugerahi karunia yang banyak. Dan hanya orang-orang yang berakallah yang dapat mengambil pelajaran .(Al-Baqarah:269)

Hai orang-orang beriman, jika kamu bertaqwa kepada ALlah, Kami akan memberikan kepadamu Furqaan . Dan kami akan jauhkan dirimu dari kesalahan-kesalahanmu, dan mengampuni mu. Dan Allah mempunyai karunia yang besar.(Al-Anfaal:29)

mereka itu bersegera untuk mendapat kebaikan-kebaikan, dan merekalah orang-orang yang segera memperolehnya .(Al-Mukminuun:61)

Sesungguhnya Allah, Tuhanku dan Tuhanmu, karena itu sembahlah Dia. Inilah jalan yang lurus".(Ali-Imran:51)

...Wassalam..

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...