Arahan Sultan, Tauliah Dr Zamihan Mat Zin Ditarik Balik

Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah. - Foto ihsan Istana Selangor

Sultan Selangor berkenan tarik balik tauliah Zamihan

SHAH ALAM: Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah, berkenan supaya tauliah mengajar yang diberikan kepada Presiden Pertubuhan Ahli Sunnah Wal Jamaah (ASWAJA), Dr Zamihan Mat Zin, ditarik balik.
Setiausaha Dewan di-Raja Selangor, Hanafisah Jais, dalam satu kenyataan media hari ini, berkata baginda turut berkenan supaya keahlian Zamihan dalam Jawatankuasa Tauliah Negeri Selangor dibatalkan.
Katanya, keputusan itu dibuat selepas Sultan Selangor berbincang dengan Dewan di-Raja Selangor hari ini supaya Majlis Agama Islam (MAIS) mengambil tindakan demikian mengikut peruntukan Peraturan 17, Peraturan-peraturan Tauliah (Negeri Selangor) 2008.
"Tindakan ini adalah lanjutan daripada satu ceramah agama yang disampaikan oleh Dr Zamihan Mat Zin yang mengandungi perkataan-perkataan yang bersifat rasis, kurang beradab dan kritikan melampau terhadap Institusi Diraja.
"Tambahan pula, ceramah agama yang disampaikan oleh beliau diadakan di Masjid Diraja, yang ceramah seperti ini tidak sepatutnya berlaku," katanya.
Hanafisah berkata, pada masa sama, Sultan Sharafuddin Idris Shah turut menitahkan dua perkara yang perlu dilaksana dan dikuatkuasakan oleh semua pengurusan masjid dan surau di Selangor.
Pertama, katanya, semua pengurusan masjid dan surau di seluruh Selangor perlu membuat rakaman video bagi setiap ceramah dan kuliah yang diadakan di premis masing-masing bagi merekod dan memantau setiap isi kandungan ceramah yang berlangsung.
Beliau berkata, ia bagi memastikan setiap isi kandungan ceramah mematuhi peruntukan undang-undang di bawah Peraturan-peraturan Tauliah (Negeri Selangor) 2008 dan Peraturan-peraturan Masjid dan Surau (Negeri Selangor) 2017.
Selain itu, katanya, baginda juga menitahkan penggunaan pembesar suara untuk ceramah dan kuliah di seluruh Selangor hendaklah dihadkan di dalam masjid dan surau dan bukan di luar kawasan kecuali untuk azan dan bacaan ayat suci al-Quran.
Beliau berkata, larangan itu bagi memelihara imej agama Islam yang mementingkan kesejahteraan masyarakat secara keseluruhan.
"Raja-raja Melayu berpendirian bahawa imej Islam sebagai Agama Persekutuan adalah agama yang menggalakkan penganutnya bersikap toleransi, sederhana dan inklusif dan wajib dipertahankan daripada dicemari oleh tindakan-tindakan yang bersifat keterlaluan dan memisahkan rakyat.
"Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor juga mengingatkan kepada semua rakyat Negeri Selangor untuk menghormati prinsip-prinsip utama yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan demi kestabilan dan keamanan negara," katanya.

Comments

Popular posts from this blog

Ini Senarai Ranking Tentera Terkuat Di Dunia, Malaysia Di mana?

Apa Itu Ajaran Sesat TUHAN HARUN?

Jasad Ariel Sharon Tak Diterima Bumi